ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

קלותה של תשובה

ע"י: רועי זמיר

לא פעם אנחנו חשים שלשנות משהו מהדרך בה אנחנו חיים את חיינו ורגלים ללכת בה הוא בלתי אפשרי. אך ברגע שאנו מתחילים לצעוד לוקחים אחריות ומתמודדים פתאום הקשיים שנדמו בפנינו כהר מתגלים כתלולית

כחלק מן הברית הנכרתת בפרשת השבוע בין ה' לבין העם מופיע גם נושא התשובה. לאחר תאור הצרות העלולות לבוא על עם ישראל במידה והוא אכן יפר את הברית מתואר גם תהליך של תיקון בו עם ישראל משנה  את דרכיו וכתוצאה מכך גם הקב"ה שב אל עם ישראל.


ב וְשַׁבְתָּ עַד-ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר-אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ:
ג
וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל-הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:


בהמשך הדברים מסכמת התורה את פרשיית התשובה בפסוקים הבאים.


יא כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא-רְחֹקָה הִוא:
יב
לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה:
יג
וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה:


מה משמעות הסיכום הזה בדבר היות קיום המצוות בר השגה ואפשרי לכל אחד דווקא כסיכום לעניין התשובה?


הרב קוק בספרו אורות התשובה ראה בכך יסוד חשוב מאד ולא מקרי. על פי דבריו האמונה בקלותה של התשובה  היא זו שיכולה לאפשר אותה וחלק גדול מנפילותיו של האדם וחוסר היכולת שלך לתקן את דרכיו נובעת מן העובדה שהוא אינו מאמין שהדבר אכן אפשרי.


הבעש"ט מספר משל על מלך שעשה באחיזת עיניים מחיצות שמבדילות בינו ובין הסובבים אותו כך שכל מי שמעוניין היה לגשת אליו ונתקל בחומות ראה עדד כמה הן  גבוהות ובלתי עבירות וחזר לאחוריו. עד שהגיע אדם אחד שהבין שמדובר בתעתוע והלך דרך החומות ובמהירות הוא מצא את עצמו במחיצתו של המלך.


לא פעם אנחנו חשים שלשנות משהו מהדרך בה אנחנו חיים את חיינו ורגלים ללכת בה הוא בלתי אפשרי. אנחנו מנפחים את  הקושי שעומד מולנו ומדמיינים בטעות שמדובר במחסום בלתי עביר אך ברגע שאנו מתחילים לצעוד לוקחים אחריות ומתמודדים פתאום הקשיים שנדמו בפנינו כהר מתגלים כתלולית עד כדי כך שאנו לא מבינים מדוע לא ביצענו את השינוי קודם.


מערכת חינוכית צריכה להטמיע גם במחנכים וגם בתלמידים את האמונה באפשרות של תיקון והתקדמות . את התחושה שהמצב הנתון הוא לא המצב היחידי הקיים. אמונה זו היא שיכולה להצעיד את המערכת ואת האנשים הפועלים בתוכה קדימה . .

 

 

בית המדרש