חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום רב. קראתי השבוע (בי''א בתשרי) בפייסבוק תשובה של הרב בנושא חששות לאחר אירוסין. בסעיף ג הרב כתב נגד בניית מודל של בן או בת זוג, ואשמח להרחיב בנושא הזה. אני עצמי נפגש למטרות נישואין כבר לא מעט זמן, וגם נפגשתי עם לא מעט בחורות.. כשהתחלתי לצאת, באתי באמת נקי מכל סוג של מודל, והייתי פתוח יותר גם בשלב ההצעות וגם בשלב הקשר. עם הזמן (והקילומטראז'..) למדתי יותר על עצמי ועל ההעדפות שלי, ומתחיל להבנות אצלי משהו דמוי "מודל". אני רואה את החסרונות של זה. אני מתגעגע לפתיחות, לגמישות, ולמה שנראה בעיניי היום גם תמימות, שהייתה לי בתקופה בה התחלתי לצאת. אך אני רואה גם את היתרונות. זה לא שיש לי מודל נוקשה, אלא מושג רחב יותר לגבי העדפותיי. אני יודע יותר טוב מה אני רוצה ומה מתאים לי; אני מדוייק יותר, הן בשלב קבלת הצעה והן בשלבי הבחינה של קשר. הרב כתב בחריפות נגד כל בנייה של מודל. האם כל קווים כלליים של מודל כזה הם הרסניים? איפה הגבול? תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

 

 

ראשית, איחולים ושותפות בתקוות כי תמצא את בת הברית להקמת בית בריא ושמח, קדוש וטהור בישראל.

דבריך הטובים מחדדים ומדייקים את המינוח ״מודל״. כאשר מדובר במודל שמקורו הוא אידיאולוגי – הוא בדרך כלל מזיק, מסיבות שונות: הוא אוטם את האדם מלראות את האישיות שעימה הוא נפגש; הוא אוטם אותו מלראות את עצמו, את רצונותיו ואת תשוקותיו; הוא פוסל מלכתחילה, או מאמץ מלכתחילה, בנות זוג, שלא על בסיס התקשרות אמיתי וכדו׳. צריך להיזהר מלפסול אותו ב״חריפות״, כי בכלל חריפות אינה מתכון טוב למהלך של היכרות ונישואין, אולם נזקיו מספיק גדולים כדי להתרחק ממנו.

לעומת זאת, כאשר מדובר ב׳מודל׳ הנבנה מניסיון, כפי שכתבת; היונק מעולמו הסובייקטיבי של האדם ומחיפוש בת זוג שאכן תהיה לו עזר כנגדו – כאן בוודאי שיש מקום לגבולות גיזרה מסוימים ולהתכווננות. אולם גם אז – טוב לו לאדם כי יסכים גם להיות מופתע, כי יאפשר לעצמו להיפתח לאפשרות שהיכרותו עם עצמו אינה מדויקת, וייגש למפגש באותה תמימות מבורכת שכתבת, עם הרצון להביט פנים בפנים בעומקה של ההתקשרות הנפשית.

 

כל טוב ושמחנו בשמחות