חיפוש

הרב יובל שרלו 09.08.20

שאלה

כמי שעוסק בשיקום אסירים לאחר שיחרורם, ובתכם גם רוצחים במזיד, אני מעוניין לקבל הרחבת דעת ע"פ משפטי התורה.
העיסוק בזה גורם לי לספקות רבים בעניין האפשרות לשקם רוצח בכלל, ועד כמה נכון ושווה להשקיע בזה - כנגד השקעה בקורבנות..

תשובה

"

שלום וברכה

 

דבריך נכונים.

אין אנו מוצאים במקורות היהדות התייחסות ישירה לשיקום, במובן המקובל של היום.

ואף על פי כן, אנו יכולים לעגן את רעיון השיקום, ולראות בו דרך נכונה, מחמשה כיוונים שונים:

  1. אנו מוצאים כי ההלכה באה לקראת העבריינים, וקבעה את ״תקנת השבים״, ועוד תקנות שמקלות על מי שרוצה לחזור בתשובה, ולתקן את חטאיו.
  2. אנו מוצאים את דיני הענקה של עבד עברי. לא נאמר שהמטרה היא שיקום, אולם נראה שזו המטרה העיקרית, שכן הרעיון הוא שהוא יקבל משהו להתחיל איתו את החיים, לאחר שנמכר בגניבתו.
  3. יש מעט פרשנים שהסבירו שגם רעיון עיר המקלט מבוסס בחלקו על שיקום. אמנם, זה לא פשוטו של מקרא, ובוודאי שלא הנושא העיקרי.
  4. הרעיון הבסיסי של הליכה בעקבות ה׳, והוא לימד אותנו כי אין הוא חפץ במות המת, כי אם בשובו מדרכו וחיה. אנחנו צריכים ללכת בדרכו.
  5. יש בזה גם תועלת גדולה לציבור, כלומר: גם אם לא מגיע לעבריין – זה אינטרס ציבורי גדול מאוד.

לכן, אתה צודק מאוד שלעולם קודם הקורבן לעבריין. לא זו בלבד, אלא שמידת הדין מחייבת להעניש את העבריין. והלכה היא שלא מוותרים לו. אבל, בד בבד, נכון יהיה לעסוק גם בשיקומו.

 

 

כל טוב

"