חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

הרב שלום, נתבקשתי להכין לבר מצווה ילד עם צרכים מיוחדים, בתפקוד גבוה.הוא יכול לקרוא בתורה, כמובן באופן לא שוטף, כיצד לתכנן את העלייה לתורה? הוא יוכל להוציא ידי חובה בקריאה? האם יש לרב המלצות על מה לשים דגש בלימוד המשותף איתו?

תשובה

שלום וברכה


סליחה על העיכוב בתשובה.

יישר כוח על עשייתך ועל השאלה. 

רקע לתשובה אשמח אם תקרא במאמרו של הרב אלישע אבינר הי"ו שמופיע באתר של צהר:

https://bit.ly/3554xKt

ונייר עמדה של "צהר לאתיקה" בדיוק בנושא הזה, עם הדרכה מעשית:

https://bit.ly/367H5vb

וכך כתוב בו בסיכום:

4. מסקנות

1.4. על הקהילה מוטלת חובה לסייע בשילובם של בעלי מש”ה במסגרת הקהילתית הכוללת: מתן יחס מסביר פנים ועידוד להשתתף בתפילות ובלימוד תורה.

2.4. נער שהגיע לגיל בגרות ומנת המשכל שלו מקבילה למנת המשכל של נער בגיל 6, והוא מבין ברמה הבסיסית ביותר את משמעות היותו מחויב בתורה ומצוות יכול להצטרף למניין, לענות לזימון ולעלות לתורה.

3.4. קיימת חשיבות רבה לעריכת טקס בר־מצווה לנערים אלה. נערים העונים לדרישה שבסעיף הקודם יכולים לעלות לתורה ולשמש כחזנים, אולם גם לנערים שאינם עומדים בדרישות אלו יש למצוא תפקידים חגיגיים שיבטאו את שייכותם לקהילה (כמו פתיחת הארון וגלילת ספר התורה).


יישר כוח