חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום לכב' הרב, לפני כשבוע שאלתי את כב' הרב שאלה רצ"ב השאלה ותשובתו: נוכח ליל הסדר המתקרב אודה על תשובה דחופה ככל הניתן שלום לכב' הרב אני חוזר בתשובה. משפחתי ואשתי חילוניים. בשל העובדה כי אני דתי בד"כ בע"ה ובלי נדר אנחנו מארחים את ליל הסדר אצלנו. אשתי בד"כ מזמינה, המשפחה מגיעה (בד"כ לפני כניסת החג אבל גם בשבת אם החג יוצא במוצ"ש) והמשפחה חוזרת במונית. השנה אמא שלי אמרה שהיא לא מעוניינת להגיע. הסיבה הרשמית הינה חשש לחזור בלילה, חשש שלא תהיה מונית. לדעתי הסיבה האמיתית הינה מצבה הנפשי. לדעתי היא מצויה בהליכים מדאיגים ומטרידים של דיכאון ויש לכך גם סימנים נוספים (היא כמעט ולא יוצאת מהבית). יתכן שאם אפעיל עליה לחץ היא תסכים לבוא. במידה ולא היה מדובר בחילול שבת וחג בלי נדר כך הייתי כנראה נוהג. מדובר בתקדים עצוב אשר חלילה עלול להתפתח לכך שלא נחגוג את ליל הסדר ביחד. השאלה היא מה נכון לעשות בנסיבות הקיימות. אם אפעיל לחץ אולי היא תבוא אבל אז החג והשבת יתחללו. האם להפעיל עליה לחץ בעניין? יש לציין כי האופציה של לישון אצלנו היא לא ריאלית, מהכרותי איתה היא לא תרצה ואשתי לא מעוניינת בכך. נא לא לפרסם את השאלה באתר. רוב תודות להלן תשובתו של הרב יובל שרלו: שלום וברכה אענה בקיצור: ההזמנה שלך אינה מהווה לגביה פיתוי לחילול שבת וחג. שהלוא גם אם היא תהיה בביתה היא תחלל יום טוב. אתה לא זה שגורם לה לחלל את החג, אלא מזכה אותה להיות בהקשר של ליל הסדר. זו אפשרות פחות גרועה מהישארות לבד בליל הסדר. הדברים האלה הם הטיעון ההלכתי. לגבי השאלה המשפחתית והאם לחץ עליה הוא טוב אם לאוו – זו כמובן הכרעה שלכם. אני מודה לרב על תשובתו שאלתי בעקבות התשובה: האם תשובת הרב משתנה בהנחה המאד מאד סבירה שאם היא לא תגיע אלינו לליל הסדר אמי פשוט תלך לישון כל טוב

תשובה

שלום וברכה


לא.

היא לא משתנה.


כל טוב