חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום הרב, אני תלמיד כיתה יא' ומשתתף בתוכנית ללימודי מחשבים ששמה מגשימים. חלק גדול ומרכזי מאוד מהלמידה בתוכנית מבוסס על פתירת שיעורי בית. כמות שיעורי הבית היא גדולה מאוד ודורשת עבודה לאורך שעות רבות במשך השבוע. לפי כללי התוכנית, אסור להעתיק או אפילו להסתכל בשיעורי בית של תלמידים אחרים. עם זאת, מקובל מאוד בקרב התלמידים לשתף קטעי קוד ופתרונות של תרגילים משיעורי הבית, וחלק מהמדריכים גם מעלימים מזה עין. רציתי לשאול, האם מותר להיעזר בפתרונות ששולחים תלמידים אחרים בשביל שיעורי הבית שלי, כשבזמן שאחסוך אוכל ללמוד תורה ולעשות דברים אחרים? האם יש הבדל בין העתקה של קטע שלם להסתכלות קצרה? האם משנה שהמדריכים הישירים מעלימים עין? ואם אני נזהר מלהעתיק, אבל חבר מבקש ממני את הפתרונות שלי, יש בעיה לשלוח לו? והאם זה אחרת כשהוא עלול להיעלב? אם זה לא יהיה לרב לטורח, אשמח שהוא יציין חלק מהמקורות שהוא השתמש בהם כדי שאוכל ללמוד. ואשמח גם לדעת אם יש בעיה שאראה את התשובה לאחרים. תודה רבה ויום טוב!

תשובה

שלום וברכה


יישר כוח כפול.

גם על ההשתתפות ב"מגשימים".

וגם על השאלות המוסריות והערכיות.

כך ראוי שינהג מי שמבקש ללכת בדרך ישרים, מתוך אמונה ודבקות בריבונו של עולם, שהוא אלוהי האמת ותורתו אמת.



אני מאוד מאוד מחמיר בנושאים אלה, וזאת בעיקר בשל העובדה שהדבר היחיד שהתורה אמרה עליו שצריך להתרחק ממנו הוא השקר: "מדבר שקר תרחק".

ובשל העובדה כי כאן מצטרפים גם גניבת דעת, על כך כתב הרמב"ם: "אסור לרמות את בני אדם במקח וממכר או לגנוב את דעתם, ואחד עובד כוכבים ואחד ישראל שוים בדבר זה...".

אם היה מדובר במצב בו עושים לך עוול בכך שתובעים ממך תביעות מסוגים מסוימים – היה מקום לדון שמא מקוים כאן "עם נבר תתבר".

אולם איני יכול להבחין בסיבות להתיר במצב אותו תיארת.

ולמעשה, די בשני המקורות דלעיל, שהם אינם מקורות שוליים, אלא מהמרכז של המרכז.


כל טוב ובהצלחה גדולה