חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום הרב. דרכה של הגמ' בהרבה סוגיות לא לפסוק הלכה כאחת מהדיעות. אשמח לדעת את דעתך מדוע לדעתו הגמ' לא פוסקת כאחת הדעות? (השאלה התעוררה שוב פעם בעקבות המחלוקת בתחילת גיטין של רבא ורבה בנוגע לאמירת השליח "בפני נכתב ובפני נחתם" אך רלוונטית כאמור לאין ספור סוגיות בש"ס בהם הגמ' מסיימת לדוג' רצף של תא שמות עם התירוצים אך ללא הכרעה הלכתית)

תשובה

שלום וברכה


יישר כוח על השאלה.

הדבר למעשה מלמד על מגמת הגמרא. מגמת הגמרא לא הייתה לפסוק הלכה. המגמה העיקרית של הגמרא היא להכניס את הלומד לתוך הפרוטוקול של מה שהיה בבתי המדרש השונים. עורכי הגמרא כנראה לא ראו את משימתם לפסוק את ההלכה, אלא להציע את הכלים בפני הלומד כדי שייחשף לכל הדיונים והאפשרויות הקשורות בסוגיה.

לעתים יש כללי פסיקה שהגמרא כבר קובעת (הלכה כרבא, מלבד יע"ל קג"ם לדוגמה) אולם בדרך כלל היא לא ראתה את זה כמשימתה.

כל טוב