חיפוש

הרב יובל שרלו 04.12.19

שאלה

שלום רב,
אני עובד בקופת חולים. בין התנאים השונים שיש לעובדים מהמקצוע שלי וומקצועות דומים לו במקום העבודה הוא 3 ימי הצהרה שהעובדים רשאים לבקש אותם במהלך השנה. המשמעות של ימי ההצהרה על פי חוברת לעובד שנתנו לנו היא: "עובד רשאי להיעדר עקב מחלה על סמך הודעה אישית (הצהרה)".
על אף שלא בדקתי זאת לעומק, לדעתי הנורמה ההתנהגותית הכללית בקופות החולים ובמקומות עבודה של עובדי מדינה היא להתייחס לכך כיום חופש שאפשר לקחת בלי תלות במחלה כזו או אחרת - וראיתי אשת צוות בכירה במקום העבודה שלי שנהגה כך. זה אמנם נוסח כיום הצהרה על סמך מחלה, אך לדעתי מדובר בדרך לאפשר יום חופש נוסף לעובד.
השאלה האם ניתן להסתמך על הפרשנות הזו ולקחת ימי הצהרה גם במצבים שבהם אין מחלה (חנוכה מתקרב ואני צריך להישאר עם ילדי בבית. אני מעוניין לקחת יום הצהרה במהלך החג).
תודה רבה על האפשרות הברוכה לפנות בכלי הזה של השו"ת שמסייע לאנשים רבים מאד!

תשובה

"

שלום וברכה

 

השאלה שאתה עוסק בה היא שאלת מקיפה בתחומים רבים, שעיקרם הוא ה"ישראבלוף".

זהו סוג של תרבות שקר, שבחלקה ממש מעודדת על ידי השלטונות (כגון דיווחים על שעות הרצאה), חלקם מתאפשרת על ידם, חלקם בקריצת עין וחלק ממנה הוא אסור. באמת קשה מאוד להתנהל במצב כזה, וכנראה אין תשובה אחת שהיא נכונה לכל המצבים, ואני מעריך שגם בין רבנים תהיינה תשובות שונות לשאלה זו.

במקרה הזה נראה לי כי הדבר בעייתי מאוד. כאן אין מדובר בקריצת עין של המערכת, או בניסיון להרחיב את המשכורת בתרגילים מנהליים. המגמה שמאפשרת את הדיווח ההצהרתי נועדה לחסוך את הבאת האישורים המסובכים מהרופאים, והיא בנויה על אמון מסוים בבני אדם, ולא על וויתור על הדרישה שזו תהיה באמת מחלה או סיבה שלא ניתן לבוא לעבודה. במצב שכזה, נראה שמדובר ממש בניצול מגמה חיובית לרעה. העובדה שרבים עושים זאת, ושתרבות השקר נהפכה להיות כזו – לא נראית מצדיקה במציאות זו (אדגיש כי יש בהלכה מצבים של "עם נבר תתבר", אולם לא זה המצב כאן), ואנחנו צריכים להמשיך להיות נאמנים ליושרה המתחייבת על פי ההלכה.

 

כל טוב

"