חיפוש

הרב יובל שרלו 21.06.20

שאלה

Dear Rabbi Sherlow,
Please forgive me for writing in English. Please feel free to respond in Hebrew!
I also understand that you are
very busy so apologise for using
up tour time and understand if you do not answer me.
Firstly, thanks you so much for your teachings. I find them really inspiring and consider you to be my Rav in some sense even though we have never met.
I have been learning Sefer Shmuel. I just learnt about Shmuels death. Your videos on youtube and other resources online did not really deal with the fact that Shmuel's death it mentioned twice. I saw an
answer about different Neviim (Shmuel/ Gad/ Natan) writing about Shmuel's death which explains why it's mentioned twice. This answer did not sit so well with me as I was disturbed by the fact that it seems to treat the Tanach less as a perfect divine/ divinely inspired text and more as a collection of passages messily stuck together.
I was wondering if you could help me with this problem...?
Thanks so much

תשובה

"

 

שלום וברכה

תודה על המילים החמות שלך. 

 

 

אני יכול להציע בפניך את מה שנהוג לפרש, ונראה בעיני נכון מאוד:

ספר שמואל א פרק כה

וַיָּמָת שְׁמוּאֵל וַיִּקָּבְצוּ כָל יִשְׂרָאֵל וַיִּסְפְּדוּ לוֹ וַיִּקְבְּרֻהוּ בְּבֵיתוֹ בָּרָמָה וַיָּקָם דָּוִד וַיֵּרֶד אֶל מִדְבַּר פָּארָן – מתאר את מותו של שמואל. שמואל מת בנקודה הזו.

 

ספר שמואל א פרק כח

(ג) וּשְׁמוּאֵל מֵת וַיִּסְפְּדוּ לוֹ כָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּקְבְּרֻהוּ בָרָמָה וּבְעִירוֹ וְשָׁאוּל הֵסִיר הָאֹבוֹת וְאֶת הַיִּדְּעֹנִים מֵהָאָרֶץ:

מתאר את העובדה ששמואל כבר היה מת והיה כבר חלק מההיסטוריה לאחר הספד וקבורה, שאול הסיר את הידעונים... ולכן היה עכשיו במצוקה.

כלומר, מותו של שמואל כתוב רק פעם אחת בפרק כה. בפרק כח מזכירים לנו ששאול נותר לבד, כי מצד אחד שמואל כבר היה מת, והוא עצמו הסיר את האובות והידעונים.

 

כל טוב

 

כל טוב

"