חיפוש

הרב יובל שרלו 19.09.17

שאלה

"שלום הרב!

במהלך לימוד פרשת וילך עלו לי שתי שאלות שלא הצלחתי למצוא להן תשובה:
א. על הפסוק ""הקהל את העם האנשים והנשים והטף וכו'..."", אומר רש""י: ""האנשים - ללמוד והנשים - לשמוע והטף - למה בא, לתת שכר למביאיהם"".
ראשית, מדוע לא לומר פשוט שכל העם צריך להיות במעמד הקהל כיוון שכל אחד לומד ברמתו הוא - גם האנשים, גם הנשים וגם הטף? מדוע ללכת להסבר שמקטין ישירות את הנשים והטף? ומעבר לכך, איזה מין דבר זה שאב מביא את ילדיו למעמד הקהל כדי שיוסיפו לו זכויות? גם בהסתכלות על דברי רש""י כפרשנות וכדעתו האישית על הפסוק, קשה לי להבין איך אפשר לסבור שיש מצווה לטרטר את הילד את כל הדרך כדי שהאב יזכה בזכויות נוספות. גם אם הילד חייב בכבוד האב, מוזר לי שהאב לכתחילה צריך לנצל את מעמדו כלפיהם ולחייב אותם ללכת דרך ארוכה למען הרווח האישי שלו.
ב. לקראת סוף הפרשה, משה אומר לעם ""כי אנכי ידעתי את מריך ואת ערפך הקשה הן בעודני חי עמכם היום ממרים היתם עם ה' ואף כי אחרי מותי"" - מה העניין להגיד דבר כזה לעם רגע לפני הפרידה מהם? להוריד לכולם את המורל והמוטיבציה בצורה כזאת? הוא יכול היה במקום זה להזהיר אותם מפני מה שעלול לקרות *אם* הם יחטאו מבלי להודיע להם שכך הוא יודע שיקרה. מעבר לכך, יתכן שגם שאלת הבחירה של העם האם לחטוא או ללכת בדרך ה' מתערערת מעט כשמשה מודיע להם מראש שהוא כבר יודע שהם יחטאו.

אשמח אם הרב יוכל לשתף אותי בדעתו על השאלות שהעליתי.
תודה רבה!"

תשובה

"א. ה'קטנים' עליהם מדובר בדרשה זו אינם קטנים שיכולים ללמוד דבר מה משמעותי מהמעמד, אלא קטנים שלא יפיקו מכך דבר. בשל כך, חז""ל לא ראו בהבאתם עניין לעצמו, אלא כמשרת דבר מה אחר.ב. את הביטוי ""כדי לתת שכר למביאיהם"" ניתן להבין בשתי דרכים. ראשונה שבהן היא כפי שהצעת – שאכן זאת הסיבה, ומול הקשיים שהעלית לטעון כי אין בכך למעשה שום פגם – העובדה שקטנים משמשים בשלבים הראשונים של חייהם אתגר להורים – קיימת בתחומים רבים ומגוונים, וגם כאן. ברם, אני נוטה להבין שמדובר בסימן, כלומר: הסיבה שמביאים אותם, על אף שאינם לומדים דבר, היא החוויה הגדולה, והסימן לכך הוא השכר שמביאיהם מקבלים על כך.ג. לפני מותו, משה רבנו אכן אומר דברים מכיוונים שונים. גם דברי חיזוק גדולים, כמו בתחילת הפרשה, וגם דברי מוסר וכיבושין. משה רבנו מכין את העם לקראת הסתלקותו, והוא יודע על העתיד לבוא ועל התקופה הקשה וההתנהגות הקשה שהם עתידים לנהוג בה. על כן, הוא מדבר דברים לכיוונים שונים, ולעתים יש צורך גם בדברים קשים כדי למנוע מפולת (שכמובן לא נמנעה, כפי שאנו רואים בספר שופטים).כל טוב ושנה טובה ומתוקה"