חיפוש

הרב יובל שרלו 01.04.20

שאלה

שלום רב,
אני בת למשפחה קונסרבטיבית ורציתי לשאול כמה שאלות על ההבדל ביננו לבין האותודוקסייה.
אני מאמינה ב13 המידות, משתדלת ומקווה להשתדל לקיים את המצוות, מאמינה שהתורה שבעל פה יחד עם התורה שבכתב הן מהשמים. אני שומרת שבת וקוראת ספרי הלכה אותודוקסיים לחלוטין(של הרב ישראל לאו,שמירת שבת כהלכתה )על מנת להקפיד יותר על ההלכות.
לכן, אני לא מבינה למה רבים מהחברה האותודוקסיית מבזים אותי ורואים בי כופרת . אני גם יהודיה!
בבית הספר הקודם שלי , היו מתעללים בי כי אני "קונסרבטיבית מטונפת", למרות שהורי הקפידו הרבה יותר מחלק נכבד משאר ההורים על צניעות, כשרות ושמרנות בכללי (ידידים חרדים של הורי טוענים שאנו מאוד שמרנים- כמו פעם).
אני ומשפחתי מקפידים על הרבה יותר על שמירת מצוות קלה כחמורה מאנשיים מסורתיים שמקיימים רק חלק , אבל הם נקראים אותודוקסים והם אהובים, ואני ומשפחתי צריכים לשמוע שדמנו הוא כמו דם כותים.
גם לא כל נחמד לי שמלבד שמקללים אותי ואני נחשבת לכופרת, לא מתייחסים בכבוד לרבינו הרב זכריה פרנקל זצ"ל:
1. לא מציינים שהוא היה רב "בגלל מעשיו"- הוא הוסמך לרב בדרך אותודוקסית כשרה לחלוטין על ידי רבנים אותודוקסיים.
2. מזלזלים בו מאוד ולא מבינה למה. הרי הרב הנזיר זצ"ל קרא את ספריו "מבוא הירושלמי" ו"דרכי המישנה" ומאוד שיבח אותם .אבל דוגמא לזילזול היא שעבודותיו של פרַנקל על התלמוד זכו להשפעה אדירה באקדמיה. אף כי חוקרים אורתודוקסיים מרבים להסתמך עליהם, הם עושים זאת לרוב תוך התעלמות מהמחבר או התייחסות אליו כ"חכם אחד" או אפילו "ז"פ" (כבמהדורת שטיינזלץ של מסכת פאה), בלי מתן הסבר.האין קיימת האמירה שכל האומר אמירה בשם אומרו מביא גאולה לעולם?
אודה מאוד אם יענו על מכתבי, שכן מאוד לא נעים לי ההשפלות כלפי מהחברה .
בברכה ,
השואלת

תשובה

"

שלום וברכה

 

ברשותך, אפתח בדברים הכואבים ביותר שכתבת.

בפגיעה האישית שפוגעים בך. בביזוי.

היא חמורה. היא אסורה.

והיא גם שקרית. שכן דברים מסוימים שהטיחו בך הם בראש ובראשונה שקר.

טבעי הדבר כי אנשים יבקשו להגן על אמונתם. אולם אין בכך כל הצדקה לדרך שבה הם נוקטים.

על ההבדל בין התפיסה הקונסרבטיבית ובין זו המכונה "אורתודוכסית" נכתבו מאמרים רבים, בשל הקושי הגדול להגדיר במדויק את ההבדלים. לא זו בלבד, אלא גם בתוך התנועה הקונסרבטיבית יש שמרנים יותר ושמרנים פחות, ואותו הדבר יש גם בחברה האורתודוכסית, ולעתים הקצה הפחות שמרני של האורתודוכסיה נפגש עם הקצה השמרני של הקונסרבטיבים, מה שהופך את הדברים למסובכים יותר.

גם אני כתבתי על כך מעט, ותוכלי לקרוא את זה כאן: https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=7272   יש אפוא הבדלים די משמעותיים בין שתי תפישות העולם. כאמור, טבעי הדבר שאדם יחוש כאב בשעה שנוהגים באמונתו של בדרך הנכונה לדעתו. אבל אסור לו בשום אופן לפגוע באחר, ובעיקר במצבים בו אפשר שדווקא האדם האחר הוא הנוהג בדרך יותר ראויה בעיני אלוהים ואדם.

אני מסכים לגמרי כי להשתמש בדברים של אדם ולא לציין את שמו זו התנהגות לא ראויה, פחדנית, ולא מכבדת את מי שנוהג כך.

מקווה שהפגיעות בך לא ימשיכו, ובכלל שהלבבות יתקרבו יותר, וגם הדרכים הרוחניות תהיינה מפולגות פחות, וייעשו כולם אגודה אחת לעשות את רצון ה'.

 

כל טוב

"