חיפוש

הרב יובל שרלו 11.11.18

שאלה

"רקע השלב הראשון שאני הבנתי מהגמרא עצמה (שלא בטוח הבנתי נכון ולכן זה גם יחשב כסעיף שאלה)
א. במסכת קידושין דף ב. אחרי שעונים על איך יודעים שהאשה נקנית בכסף (""משום דקא בעי למיתנא כסף"") אז שואלים ""וכסף מנלן"" ואז עונים שמה גזירה שווה משדה עפרון ..שכמו שאשה...
"" גמר קיחה קיחה משדה עפרון... יקח איש אשה ..נתתי כסף השדה קח ...""
( ולפי ההגדרות העובדיות אדם לא גוזר גזירה שווה בעצמו)

ב.עכשיו בדף ג. רצתה הגמרא לברר מה באה הגמרא למעט מכך שמצד אחד כתוב האשה ...בשלש דרכים ומצד שני הם גם ממנים את הדרכים ..""בכסף בשטר ובביאה"" ולכן ההנחת היסוד שצריך למעט משהו בהתחלה אמרו חופה..ואז רב הונא שלדעתו חופה קונה
(ג. מקל וחומר שזה שאלה שגם אשמח שתסביר לי אע""פ שזה לא לבגרות זה בדף ה. התשובה) אז לדעה שלו זה בא למעט חליפין ומפה יש 'כביכול' סתירה :


ד. כי אחר כך הגמרא אומרת שכמו שהואיל ויכולת לחשוב בטעות שכמו ששדה נקנה בחליפין אפילו אשה נקנית בחליפין "" ""סלקא דעתך אמינא.."" ""שדא ..בחליפין ... אף אשה ...
ואני קשה לי כבר בשלב הזה והקושיה שלי תתחזק :ה. הרי אדם לא גוזר גזירה שווה מעצמו רק ממשה מסיני גוזרים גזירה שווה
(וגם ו. האם יש פסוק של המילה קח בחיליפין ?) בשדה היה את המילה קח ובאשה קח ) ולכן למה שאדם יחשוב מראש ?

ז. אחר כך רשום בשלב שלאחריו שבאמת ההוה אמינא נאמר כך (""ואימא הכי נמי!"") ואחר כך עונים:
ח. שמדובר בפחות משווה בפרוטה וקנין אשה בפחות משווה פרוטה לפי רשי ( גם הריף) לא מקניה נפשיה
ט.(ולפי תוס לא *מקניה* י. בגלל שלתוס זה לא גנאי בכלל
י.מהסיבה שאחרת אם האשה היתה יוזמת... ולכן זה קניין אחר בעצם
יא. האפשרות שזה פחות משווה מראה שזה לא כמו קניין כסף ... ) מקווה שהיה לך זמן כל טוב בוקר טוב"

תשובה

"שלום וברכהיישר כוח על השאלה היפה.לגבי חליפין: ההוא אמינא שאישה תיקנה בחליפין יוצאת מנקודת הנחה שלא צריך פסוק או גזירה שווה ללמוד את נושא החליפין. שכן, משעה שקבעת שאישה נקנית בכסף – ההוא אמינא היא שקניין חליפין כלול בתוך קניין כסף. המילים ""מה שדה בחליפין – אף אישה בחליפין"" אינה גזרה שווה, אלא מה שהראשונים קוראים ""גילוי מילתא"", כלומר: כמו שבשדה בתוך קניין כסף כלול גם קניין חליפין, כך גם באישה, כיוון שלמדנו בגזירה שווה שהיא נקנית בכסף – חליפין יהיו כלולים בה.והתירוץ: מהעובדה שחליפין קיימים גם בפחות משווה פרוטה – זו הוכחה שהם לא כלולים בקניין כסף (תוס'), או: כיוון שאישה לא תקנה את נפשה בפחות משווה פרוטה – לא ייתכן שהיא מתקדשת בחליפין, גם אם עקרונית חליפין כן כלולים בקניין כסף (רש""י). כל טוב"