חיפוש

הרב יובל שרלו 15.08.18

שאלה

"שלום לכב' הרב,
 
 
1. פרט למבדיל, האם שאר הנוכחים בהבדלה צריכים להיות בסמוך לשולחן או שהם יכולים לשמוע את הברכות בחדר אחר ולהגיד אמן ובכך יוצאים ידי חובה? האם יש הבדל בין  גבר או אישה לעניין מי ששומע?
2. בכל הנוגע לסדר התפילה לפני ברכות ק""ש (החל מאדון עולם ועד לשירת הים), מה סדר החשיבות במידה ואין זמן לומר את הכל? 
3. האם יש מניעה לנערה לגדל את ציפורניה? 
4. יש חומר המכונה סליים, זה דומה לפלסטלינה דביקה אך יותר גמישה ונעימה למגע. החומר חוזר בד""כ לאחר זמן לצורתו המקורית. האם מותר למעוך את הסליים בשבת? מודגש כי המעיכה אינה למטרת יצירה של דמויות אלא רק להנאה מתחושת המגע והמיעוך.
5. בסיומו של יום העבודה לעיתים אני מכבה את האור בשירותים של הבניין. אחד המתגים מצוי בחדר השירותים (לא בתא עצמו אלא בחדר בו יש מספר תאי שירותים המופרדים בדלתות כמו גם כיור).  האם יש לנטול את ידי לאחר הפעולה? האם התשובה משתנה אם אני מכבה את האור עם הכנסת ידי בלבד ולא את כל גופי
6. מהו אורך ההפסקה בה יש לברך פעם נוספת ברכה ראשונה על אותו מזון אם חלה הפסקה בין נגיסה לנגיסה או לגימה ללגימה במידה וכמובן לא אמרתי ברכה אחרונה?
7. האם התשובה משתנה כאשר מדובר במזונות שונים באותה סעודה (לדוגמה, ברכתי על עוף ""שהכל"" וחלה הפסקה בין אכילת העוף לבין שתיית כוס מים שחשבתי עליה או שהיתה לפני בעת הארוחה).
8. אם לאחר סיום סעודה הסועד נוטל את ידיו לאחר עשיית צרכים. האם יש עניין בנטילה נוספת לצורך מים אחרונים לפני ברכת המזון (הסועד לא אוכל יותר לאחר השימוש בשירותים)?
9. האם סדר הברכות הנכון במקרה זה הוא, ""אשר יצר"" ולאחר מכן ברכת המזון? אם לא מה סדר הברכות הנכון
10. מה מברכים על שניצל/קציצת ירקות? האם יש הבדל בין סוגי קציצות/שניצל שונים
 
רוב תודות"

תשובה

שלום וברכהאענה בקיצור,המבדיל: כדי לצאת ידי חובה צריכים להיות סביב המבדיל, ולא בחדר אחר. אין הבדל בין גבר לאישה.סדר החשיבות: ברכות התורה, ברוך שאמר, אשרי, ישתבח.נערה רשאית לגדל את צפרניה, אלא אם כן זה מושך תשומת לב לא צנועה.רבים כתבו כי הסליים מותר בשבת.אם מכניסים את היד – אין צורך ליטול; אם נכנסים – כן.אורך ההפסקה – אם הייתה הסחת דעת כוללת מהאכילה.לא. הכוונה היא הסחת דעת מהאכילה, ולא מכל מרכיב באופן אישי שבה.אין צורך בנטילה נוספת אם לא הייתה אכילה לאחריה.סדר הברכות אשר יצר ולאחר ברכת המזון.שהכל. כל טוב