חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום הרב, במסגרת הדיון המתעורר על גבולות הלגיטימיות של מחאה, רציתי לשאול בעקבות דברי הרב בשיעור שפורסם ובריאיון ברדיו. הרב מתנגד לפעולות שעולות ב"שריפת האסמים". אני מרגיש שלא מספיק מבוררים לי הגבולות - מה נכון להחשיב כפעולות מחאה כואבת אך לגיטימית, ומה נמצא מחוץ לגדר. נראה שבקרב המוחים נגד השלטון מכל הצדדים מקובל להניח ש-(1) מחאה שמסתפקת בהפגנות, ולו יהיו אלה הפגנות ענק, מתקשה להוביל לתוצאות מול כוחו של השלטון כאשר נדמה שהוא בלתי מוגבל (או לא מספיק מוגבל), ועליה לבצע פעולות כוחניות (אך לא אלימות פיזית) משל עצמה, מסוגים שונים - חסימות למיניהן, "הצקות" לנציגי ציבור, או חלילה עד לקריאה למימוש מחירים כלכליים או מדיניים'; ו-(2) סוג מחאה שכזה הוא אפקטיבי (ותגובתו של השלטון למחאות כאלו תהא לנו ראיה להשפעתן). האם הרב מסכים עם הנחות אלו, אך מגביל אותן לסוג מסויים של פעולות? האם תיתכן הפעלת כח מסוג שהוא שלא תחשב לשריפת אסמים, אף על פי שיש בה מן הסתם פגיעה במישהו, וניתן לטעון שלפיכך היא "משחררת את הנצרה" מהפעלת כח ואלימות נוספת בחברה חלילה, ומי יודע מה הדבר עלול לחולל? מן הצד השני, אם אין פעולה כזאת שהיא לגיטימית בטרם כלו כל הקיצין, אמנם לכאורה מנענו פגיעות וגם ייצבנו את המערכת החברתית, אך האם הדבר לא בא על חשבון היכולת של מי שלא בשלטון למחות על עוולות חמורות (בעיניו), דווקא בסיטואציה שבה הוא הכי חלש, שבו מנגנוני ההגנה והביקורת הרגילים של המדינה לא עומדים לצידו (בעיניו)? האם המוצא היחיד הוא לטעון שהנחה (2) כלל איננה נכונה? אם כך הוא, אלו כלים כן ניתן להציע למי שעומד בצומת כזה? תודה רבה!

תשובה


שלום וברכה


הלוואי והיינו יכולים לסמן בדיוק את הגבולות.

הטענה העיקרית שלי היא ששורפי האסמים בוחנים את ההכרעות שלהם רק לאור מה שהם רואים לנגד עיניהם היום. ברם, הם אחראים לכך שהשריפה הזו נכנסה מעתה לשיח, ולא תהיה על כך שליטה יותר.

לכן, אני מסכים לכך שאם תהיינה רק הפגנות, ללא הצקות וכדו' – כנראה שהן לא תשגנה הרבה. טענתי היא שאם שורפים אסמים – אפשר שיהיה הישג מקומי, אבל המחיר יהיה כבד מנשוא. מעתה הותרה הרצועה, ואנו נראה שימוש בהשתקה, חסימות, הצקות, סירובים וכדו' – ומי שהשתמש בזה גם כשהוא צודק אחראי לכך שהוא זה שהכניס את זה לכלים הלגיטימיים. מכאן ואילך התהום היא עצומה. על כן, צריך לשקול לא רק את ההישג עכשיו אלא "סוף מעשה במחשבה תחילה". תוכל לקרוא על כל זה בגיליון "שבתון" שיפורסם השבת – פרשת עקב – בטור שלי.

האם יש דרכים למי שאינו בשלטון לעשות דברים אחרת ? יש דרך ארוכה שהיא קצרה. להטמיע עוד ועוד את הכשל הגדול שבדברים, להראות כל פעם ששחיתות תופיע את הכשל הגדול וכדו'. זו דרך ארוכה אבל תשיג יותר בלי המחירים הכבדים.

והלוואי ונדע לעבוד נכון.


כל טוב