חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום לכבוד הרב, אני תלמיד בשיעור א'. לאחרונה, הואיל ורבני הישיבה מזכירים את המושג בצורה חוזרת ונשנית, התוודעתי בצורה יותר רצינית למושג "ביטול תורה". אשמח אם הרב יוכל לעזור לי להבין מעט יותר את העניין, האם כל דקה ביום בה איני לומד תורה אני מבטל תורה? האם ראוי לשוחח עם חבר או לצאת לריצה אם לחלופין, באפשרותי ללמוד? וכן השאלה נשאלת לעניין התוועדויות בהן מתרחשת עבודה פנימית, האם יש בהן משום ביטול תורה? לסיכום, אשמח אם הרב יוכל לתת הגדרה - מתי מדובר בביטול תורה ומתי לא? תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה


אני מצטער שעקב תקלה במערכת קבלתי את השאלות רק עתה.


סוגיית ביטול תורה מחייבת כתיבת ספר מלא, ולא תשובה קצרה באינטרנט. אכתוב רק כמה ראשי פרקים, ואם תרצה להרחיב – אשמח:


  • בראש ובראשונה אנו פונים להלכה. ההלכה מחייבת את כל האדם ללמוד תורה, אולם אומרת גם "אמר רבי יוחנן משום ר"ש בן יוחי: אפי' לא קרא אדם אלא קרית שמע שחרית וערבית קיים לא ימוש ודבר זה אסור לאומרו בפני עמי הארץ ורבא אמר מצוה לאומרו בפני עמי הארץ (מנחות צט ע"ב).
  • ברם, תלמוד תורה אינו רק יציאה ידי חובה. תלמוד תורה הוא כנגד כולם, ועל כן יש לו גם מעמד מיוחד שהוא מעבר לעמידה בחובה ההלכתית: "בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך".
  • בשל כך, אסור לבטל תורה. אלא שיש לדון מהו ביטול תורה, שכן בוודאי שמותר להתפרנס, להתחתן, לחיות חיים זוגיים, לטפל בילדים, לחוות חוויות, לטייל וכדו'. על כן, קשה מאוד להגדיר את הקווים המדויקים, ובדרך כלל ההתייחסות היא לכך שלומדים תורה, אלא אם כן יש דברים אחרים שראוי לעשות באותו זמן, שאינם הבל וביטול זמן.
  • בישיבה הכללים אחרים. ישיבה היא מקום שאליו באים כדי להפך את הלב, ולכרות ברית עם התורה. זוהי חוויה הדומה לתבת נח, ובישיבה לא מבטלים תורה במובן המלא של הדברים.
  • לאורך החיים, יש שני סוגים של בני אדם. אלא שחייבים לקבוע עתים לתורה, ואלה שהקדישו את כל חייהם לתורה. כדאי לקרוא את מאמרו של הרב קוק "מכתב על תלמוד תורה" שנמצא בקובץ מאמרי הראי"ה.

כל טוב