חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום וברכה הרב. יש לי שאלה שמעסיקה אותי הרבה זמן בגלל שכל הזמן הנושאים הללו עולים לשיח הציבורי באופן כזה או אחר. האם יש אנשים שבתור חברה אסור לנו לקבל אותם בחזרה אחרי שהם עשו מעשים מגונים כלפי החברה? (בעיקר חטאים שבין אדם לחברו ,כגון רצח או פגיעות מיניות קשות מאוד), כי לכאורה תהיה להם תשובה רק לאחר שהאנשים שהם פגעו בהם יסלחו להם, אך יש הרבה מקרים שבהם הפגיעה היא כל כך קשה שבלתי אפשרי לסלוח על פגיעות שכאלה. לכן השאלה העיקרית היא לאחר שאותם אנשים היו בכלא וריצו את עונשם ואף ביקשו סליחה מהנפגעים ,האם צריך להחזיר אותם בחזרה לחברה או שעדיף להרחיק אותם בלי אפשרות למחילה מצד החברה והזולת? בתודה רבה מראש על כל ההשקעה.

תשובה

שלום וברכה


אני מצטער שעקב תקלה במערכת קבלתי את השאלות רק עתה.

השאלה החשובה הזו נמצאת כבר במשנה, ביחס לפסוק "מעוות לא יוכל לתקון", ויש לה גם השלכות חברתיות – את מי אנחנו יכולים לקבל ואת מי לא.

אציע דרך מחשבה על כך: השאלה בנויה מהנחה שיש רק שתי אפשרויות – או לקבל או לא לקבל בחזרה. ברם, במקום לחשוב בדרך זו, נכון לחשוב בדרך של קשת רחבה שבין שתי הנקודות הקיצוניות האלה. למשל, עבריין מין אינו נמצא לא בקוטב של "לקבל" אבל גם לא בקוטב של "לא לקבל", שהלוא הוא חייב לחיות במקום כלשהו, ולאן נזרוק אותו ?

אלא שבין הקצוות יש אפשרויות רבות, לדוגמה: לקבל לקהילה עם הגבלות של הימנעות מפגיעה עתידית, תביעות שיש כלפיו בפיצוי הקורבנות וכדו'. וכך הוא חוזר לקהילה, אך עם מגבלות, שגם נבחנות לאור השנים, וזו הדרך שנראית לי האפשרות היחידה לנהוג בה.

זו כמובן דוגמה אחת מני רבות אפשרויות, שרק מדגימה את הדרך העקרונית להתמודד עם שאלות אלו.

האם זה גם נראה לך כך ?


כל טוב