חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום הרב, לאחרונה עלתה בי שאלה אמונית ואני לא מצליחה למצוא לה תשובה שתניח את דעתי. יש מן הנחת יסוד כזאת באמונה שלנו שה' הוא יודע כל ואפילו יודע את העתיד, אך למען האמת יש כמה מקרים בתורה שבהם יותר הגיוני אילו ה' לא יודע כל, הדוגמאות שלדעתי זה מוצג בצורה הכי ברורה בהן הם בחטא עץ הדעת (איכה?) וברצח הבל (אי הבל אחיך) אך כל הפרשנים מתייחסים לזה כמשל, או הזדמנות לאדם לפעול בעצמו ולתקן את מעשיו. האם יש בתורה ביסוס לכך שה' הוא יודע כל ועתיד או שזו יכולת שאנחנו סיגלנו לה', ואם כן למה? ואשמח לדעת מאיזו תקופה באות הנחות היסוד האלה? מכיוון שנראה שאלו כבר הנחות שטבועות באמונתו של רש"י, האם גם האמוראים חשבו כך? והאם זה כל כך מופרך שכפי שאנו נוצרנו בדמות אלוהים, וישנן תכונות אלוהיות שצילן מובע אצלינו בני האדם, שגם העולם נוצר בהתאם ליכולותיו של ה', ואולי אנו חווים רק צל צילו של יכולותיו, אבל שהוא מוגבל בדרך כל שהיא על ידי הזמן או הידע, ויצר את העולם כך בכוונה שמגבלותיו יובעו? (אני יודעת שמגבלה זו מילה קשה אך לא הצלחתי למצוא מילה מתאימה יותר)

תשובה

שלום וברכה


אני מצטער שעקב תקלה במערכת קבלתי את השאלות רק עתה.

סוגיית היחס בין הידיעה האלוהית מלכתחילה ובין הבחירה החופשית היא אחד הנושאים המדוברים ביותר בתולדות האמונה. נאמרו על כך אין ספור הסברים, וכל אדם מתקשר להסבר אחר. אכן, נקודת המוצא היא שלריבונו של עולם אין כל מגבלות, והוא "קורא הדורות מראש", ועל כן משעה שנכתבה התורה שבעל פה אנו מוצאים כעובדת יסוד את ההנחה שריבונו של עולם אינו מוגבל במושגי עבר ועתיד. 

אני הולך בעקבות אלה שמציעים לנו לעזוב את השאלה. עזיבה זו נובעת בשל העובדה שמשעה שאנו עוסקים באלוהות, במושגי הזמן האלוהיים וכדו' – אנו נאלצים לעסוק בהם רק מתוך תפישת עולמנו, ומתוך המרחב שאותו אנחנו מבינים. אלא שאת האלוהות אין אנו יכולים להבין, וממילא כל יומרה להבין את המושגים האלוהיים נראית בעיני כמפוקפקת מאוד.

כתבתי על כך מאמר שלם, ואם זמנך בידך אשמח שתקראו: https://bit.ly/3YZZaVR

כל טוב