חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום (ה)רב אני נער כבן שבע עשרה שלומד בישיבה תיכונית (כרגע נמצא בחופש). לפני כמה וכמה חודשים נחשפתי לעולם הפילוסופיה וההגות (תמיד ידעתי שזה קיים אך אז קראתי ולמדתי על זה מעט) וגיליתי שזה עולם מאוד מעניין שעוסק בנושאים חשובים ומפתח מאוד את יכלת החשיבה, ומאז אני מנסה לקרוא וללמוד על העניין. ראיתי לפני זמן מה שהתניא כתב על כך דברים חריפים, וטוען אסר לעיין בכל חוכמות הגויים. מעבר לכך ידוע שהרבה גדולי תורה התנגדו מאוד לדברים האלו. רציתי לשאול את הרב מה דעתו באופן כללי, ומה דעת לגבי המקרה הספציפי של נער גילי. אם התשובה היא שניתן ללמוד את הספרים האלו, האם יש ספרים שכדאי להימנע מהם? (רק רוצה להדגיש שח''ו אין כוונתי ללמד על חשבון לימוד התורה בישיבה וכו'... אלא שכיוון שאני נמצא בחופש וממילא יש לי יותר זמן האם מומלץ) תודה רבה, דביר

תשובה


שלום וברכה


בעולמם של הראשונים אנו מוצאים שתי תנועות עמוקות ביחס לפילוסופיה. ראשונה בהן מזהירה ממנה. היא רואה בפילוסופיה תנועת נפש שמרחיקה את האדם מהעולם האמוני, שכן משעה שהשכל הוא הקריטריון למעשה הנכון והלא-נכון האדם נאלץ להקטין את עצמו למושגי השכל בלבד, והוא מעוות את יכולתו לפעול כתוצאה של משאבים לא שכליים, שהם עמוקים בהרבה ממנו. 

שניה בהן - הפוכה בכיוונה. זו תנועה הרואה בחשיבה השכלית דבר מה שהוא חיוני מאוד לאמונת אמת. השכל מברר ומזקק את האמונה, נאבק בפרימיטיביות המחשבתית השוררת אצל חלק מקהל מהמאמינים, חושף היבטים עמוקים של עבודת ה׳ וכדו׳.

ביסודו של דבר אפוא הדבר מאוד תלוי בתכונת הנפש שלך. אם אתה חש כי העולם הפילוסופי מיטיב את אמונתך ומביא אותה לפסגות יותר גבוהות כדאי שתמשיך בדרכם של הראשונים ודווקא מתוך המחשבה הפילוסופית תזדקק אמונתך ותגיע למקומות גבוהים יותר.

אולם אם זה מרחיק אותך מריבונו של עולם - עדי]ה קרבת א-לוהים על פני כל דבר אחר.


כל טוב